۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۶۴۸۳۳۳

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۲۶ فروردین ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۲۶ فروردین ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 6 میلیون و 500 هزار تومان و طرح قدیم 6 میلیون و 250 هزار تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه 26 فروردین ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۹/۰۱/۲۶| کاهش نسبی قیمت دلار و سکه

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 6 میلیون و 500 هزار تومان و طرح قدیم 6 میلیون و 250 هزار تومان است.

ضمن آنکه قیمت نیم سکه بهار آزادی 3 میلیون و 195 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 855 هزار تومان و سکه گرمی 975 هزار  تومان تعیین شده و به فروش می رسد.

قیمت هر گرم طلای 18عیار هم 642 هزار و 100 تومان، هر گرم طلای 24 عیار 840 هزار تومان و هر مثقال طلا 2 میلیون و 782 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1685 دلار معامله می‌شود.

هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت دلار 16 هزار و 70 تومان، یورو 17 هزار و 650 تومان و درهم امارات 4 هزار و 440 تومان  تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز سه‌شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 15 هزار و 600 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 15 هزار و 500 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 17 هزار تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 16 هزار و 900 تومان است.

گفتنی است، صرافی ملی قیمت دلار و یورو را نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل تغییر نداده است.

 

قیمت اقلام اساسی ماه مبارک رمضان اعلام شد

رضا سالمی مدیر کل پشتیبانی امور دام استان تهران با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه گوشت مرغ و قرمز در ماه مبارک رمضان نداریم، اعلام کرده است: در آستانه ماه مبارک رمضان از نظر تامین گوشت قرمز و گوشت مرغ کمبودی نداریم و توزیع این اقلام متناسب با تقاضا صورت می گیرد.البته با توجه به شرایط مساعد عرضه و ذخیره سازی، هیچ گونه افزایش قیمتی هم در ماه رمضان نخواهیم داشت.

وی قیمت هر کیلو گوشت گوساله منجمد برای مصرف کننده را 40 هزار تومان و مرغ 12 هزار تومان اعلام کرد.

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی نیز از افزایش‌ 700 تومانی نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفته است: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری 7 هزار و 700 تا 7 هزار و 800 تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ها 11 هزار و 500 تومان تا 12 هزار تومان است.

وی افزود: با توجه به گسترش ویروس کرونا، سرانه مصرف مرغ به سبب تعطیلی رستوران ها، لغو سفر و قرنطینه خانگی کاهش چشمگیری داشت که این امر موجب شد مرغ کمتر از نرخ مصوب در بازار عرضه شود. بر همین اساس اگر اقدامات دولت ظرف چند روز آینده به افزایش‌ نرخ مرغ کمک‌کند، مشکلی از حیث عرضه و قیمت در ماه رمضان‌ نخواهیم داشت.

این مقام مسئول نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده را 9 هزار و 500 تا 10 هزار تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ها را 13 هزار و 500 تا 14 هزار تومان اعلام کرد.

همچنین علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی هم از ثبات نرخ گوشت در بازار خبر داد و گفته است: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ 100 هزار تا 105 هزار تومان به مغازه دار و با احتساب 10 درصد سود معادل 110 هزار تا 115 هزار تومان به مصرف کننده عرضه می شود.

ملکی ادامه داد: با توجه به عرضه بره های نو به بازار و تعطیلی بسیاری از مغازه ها ناشی از گسترش ویروس کرونا پیش بینی می شود که نوسان خاصی در بازار اتفاق نیفتد.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه دام زنده نداریم، بیان کرد: قیمت کنونی هر کیلو دام زنده در میادین تهران 46 هزار تومان بوده که نسبت به هفته قبل تفاوتی نداشته است.

مصطفی دارایی نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار نیز با انتقاد از افزایش چشمگیر قیمت لیموترش و لیموشیرین در بازار اظهار کرد: علی رغم ذخیره 3 هزار تن لیموترش و لیموشیرین در سردخانه ها، اما به سبب سودجویی تعداد معدود دلالان شاهد رشد چشمگیر قیمت در بازار هستیم.

وی افزود: هم اکنون قیمت هر کیلو لیموشیرین در میدان مرکزی 25 تا 27 هزار تومان و لیموترش 27 هزار تومان است که در خرده فروشی ها بالای 30 هزار تومان عرضه می شود، در حالی که قیمت تمام شده آن 5 تا 7 هزار تومان است.

دارایی نژاد از کاهش قیمت موز در بازار خبر داد و گفت: قیمت کنونی هر کیلو موز هندی 15 هزار تومان و موز اکوادور 18 هزار تومان است.

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان‌ مرکزی میوه و تره بار با بیان اینکه قیمت پیاز و سیب زمینی در بازار افت چشمگیری داشته است، گفت: در حال حاضر هر کیلو پیاز با نرخ 3 هزار تا 5 هزار تومان و سیب زمینی 3 هزار تا 4 هزار تومان در میدان مرکزی میوه و تره بار عرضه می شود.

 

شاخص بورس به رشد ۱۹۴۴ واحدی بسنده کرد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه تعداد 5میلیارد و 545میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش 5هزار و 242میلیارد تومان در یک میلیون و 110هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد یک هزار و 944واحدی در ارتفاع 626هزار و 473واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روزجاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ارتباطات سیار ایران و معدنی و صنعتی گل گهر شد و در مقابل نمادهای معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت تهران با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2 میلیارد و 545میلیون ورقه به‌ارزش 3415میلیارد تومان در 789هزار نوبت، آیفکس 45واحد افت کرد و در ارتفاع 7997واحد قرار گرفت.

 

قیمت نفت کاهش یافت

از آن جایی که سرمایه گذاران متقاعد نشدند که رقم کاهش تولید بی سابقه در جهان به زودی توازن را به بازارها باز می گرداند، قیمت نفت در معاملات امروز کاهش یافت اما پیش بینی کاهش تولید نفت شیل آمریکا مانع از کاهش بیشتر قیمت ها شد.

هر بشکه نفت برنت با 50 سنت کاهش 31.24 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 49 سنت کاهش 21.92 دلار معامله شد.

کشورهای عضو اوپک پلاس موافقت کردند تا میزان تولید خود را از ابتدای ماه می تا پایان ماه ژوئن 9.7 میلیون بشکه در روز کاهش دهند که تقریبا برابر با 10 درصد کل تولید در جهان است.

با کاهش تولید آمریکا و دیگر کشورهای خارج از اوپک پلاس بعلاوه کاهش تولید اوپک پلاس، مجموع این رقم به 19.5 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

قیمت نفت از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون 50 درصد از ارزش خود را از دست داده است.

جی بی سی انرژی در یادداشتی گفت: «کاهش تولید اوپک پلاس بسیار کمتر از این است که با اوج تاثیرات ناشی از تقاضا مقابله کند.»

حتی با وجود اینکه برخی از کشورهای گروه جی 20 قبول کردند تا برای ذخایر ملی خودشان نفت بخرند، انتظار می رود (باز هم) ذخایر نفت بسیار سریع پر شود.

تولید نفت آمریکا همراه با کاهش قیمت نفت در حال کاهش است و نشانه هایی وجود دارد که شیوع ویروس کرونا احتمالا در برخی مناطق جهان به اوج برسد.

 

قیمت خوراکی ها در اسفند 98 چقدر افزایش یافت؟

قیمت اقلام خوراکی اسفند ماه سال ۹۸ از سوی مرکز آمار منتشر شد.

این اقلام عمده سبد مصرفی خانوار محسوب می شود که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل عمدتاً افزایش داشته است.

افزایش قیمت اسفند نسبت به دی ماه 98

بر اساس این گزارش به ترتیب پرتقال ۱۹.۴ درصد، پیاز ۱۷.۳ درصد، سیب زمینی ۱۰.۷ درصد، شکر ۹.۴ درصد و موز ۹.۴ درصد در رتبه اول تا پنجم بیشترین افزایش قرار دارند.

کمترین کاهش قیمت ماهانه

طبق جدول تنها ۳ قلم شامل گوجه با افت ۲۹.۸ و خیار منفی ۴.۱ و رب گوجه منفی ۰.۴ درصد  بوده است. همچنین گوشت گوسفند در اسفندماه سال گذشته نسبت به دی ماه ۶.۵ درصد گران شد.

افزایش قیمت سالانه خوراکی ها

طبق گزارش مرکز آمار افزایش قیمت سالانه یعنی تورم اقلام خوراکی در اسفند ۹۸ نسبت به اسفند سال ۹۷ نشان می دهد بیشترین افزایش به ترتیب مربوط به پیاز ۸۶.۹ درصد، چای خارجی ۸۳.۱ درصد، برنج ایرانی۴۲.۸ درصد، عدس ۳۶.۸ درصد و موز ۳۲.۳ درصد بود.

بیشترین کاهش قیمت سالانه

سیب زرد درختی ۱۳.۶- درصد، مرغ ماشینی ۱۳.۴- درصد، خیار۱۶.۶- درصد، گوجه ۱۲.۴- درصد و رب گوجه فرنگی ۱۰.۱- درصد در رتبه های اول تا پنجم قرار می گیرند.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات